tapai ubi mengelakkan kanser



Salam Pembaca,

Malam tadi seorang staff sekolah Menengah Hutan Melintang, Perak. Allahyarhamah Faridah Hanim, 49 tahun telah kembali kerahmatullah kerana penyakit kanser. Agak terlewat juga kerana penyakit kanser arwah telah dikesan 4 bulan yang lalu pada "Stage 4". Semuga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempat dikalangan orang-orang yang beriman.

Sebelum ini berbagai N3 telah captain masukkan di dalam blog ini berkenaan penyakit kanser. Daripada N3 "Daun belalai Gajah" sehingga "Surah-surah untuk memusnahkan sel-sel kanser". Kenapa captain terlalu ambilberat tentang penyakit ini?. Kerana ada ahli keluarga yang mengidap kanser berkaitan darah dan kulit. Jadi berbagai ikhtiar dilakukan mahu perubatan moden dan homopati termasuk juga menggunakan ayat-ayat al-quran. InsyaAllah usaha ini diberkati Allah SWT dan nampak perubahan yang positif. Semua penyakit sembuh dengan izinnya. Semalam ada pembaca yang SMS captain minta "Daun Belalai Gajah" dan captain telah bagi no tel pembekal yang di Johor.


N3 kali ini satu lagi ikhtiar untuk mengelakkan kanser atau mengurangkan pertumbuhan sel-sel kanser melalui pemakanan "Tapai ubi" yang sedang dikaji oleh Dr Latifah Saiful Yazan 33, seorang pensyarah Fakulti Perubatan dan Sain Kesihatan, UPM. 

Kajian awal mendapati tapai ubi berpotensi mencegah tujuh penyakit kanser termasuk kanser payu dara, servikal ovari termasuk leukimia.


Kepada pembaca yang mempunyai ahli keluarga atau saudara yang mengidap kanser, jadikan tapai ubi sebagai menu setiap hari supaya dapat mencegahkan penyakit kanser.


Disini captain sertakan cara-cara membuat "Tapai Ubi" sekiranya pembaca ingin membuat sendiri.


Bahan-bahan:

1kg ubi kayu yang telah dikupas dan di bersihkan
1 1/4 keping ragi yang berukuran sebesar duit syiling 50sen (dikisar dan diayak)
beberapa helai daun pisang
gula pasir secukupnya

Cara-caranya:

Ubi yang telah dibersihkan direbus hingga separuh masak sahaja. Kemudian disejukkan . Potong ubi anggaran 6cm panjang, kemudian sapukan ragi yang telah dihaluskan tadi. Taburkan gula secukupnya keatas ubi dan disusun kedalam sebuah bekas yang beralaskan daun pisang. susun sehingga habis dan tutup dengan daun pisang lagi lalu di tutup rapat bekas. Bungkus dengan sehelai kain putih atau plastik dan peraplah selama 3hari. Apabila bau tapai sudah naik, ia akan mengeluarkan air dan ubi akan menjadi lembut.

2 ulasan: