Hari jumaat

Sebaik-baik hari adalah hari Jumaat..


Sebaik-baik hari adalah hari Jumaat, pada hari itulah diciptakan Nabi Adam, dan pada hari itu dia diturunkan ke bumi, pada hari itu pula diterima taubatnya, pada hari itu pula beliau diwafatkan, dan pada hari itu pula terjadi Kiamat. Pada hari itu ada saat yang kalau seorang muslim menemuinya kemudian solat dan memohon segala keperluannya kepada Allah, nescaya akan dikabulkan”. (HR. Abu Daud, At-Tirmidzi, An-Nasai)

Hari Jumaat adalah hari yang memiliki erti yang sangat istimewa bagi umat Islam. Banyak hadis-hadis yang menjelaskan keutamaan dan kekhususan hari Jumaat dibandingkan dengan hari-hari yang lain.

Imam Ibnul Qayyim Al Jauziyah dalam kitabnya Zaadul Ma’ad memuatkan hadis-hadis sehingga beliau membuat kesimpulan sehingga ada 33 keistimewaan hari Jumaat dari hari-hari yang lain.

Allah SWT berfirman:

“Hai orang-orang yang beriman, apabila diseru untuk menunaikan solat pada hari Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui”. (QS. 62:9)

Ibnu Qayyim Al-Jauziyah berkata:

* Hari Jumaat adalah hari ibadah.

Hari ini dibandingkan dengan hari-hari lainnya dalam seminggu, laksana bulan Ramadhan dibandingkan dengan bulan-bulan lain.

Waktu mustajab pada hari Jumaat seperti waktu mustajab pada malam lailatul qadar di bulan Ramadhan. (Zadul Ma’ad: 1/398).

* Hari Jumaat merupakan hari raya buat mereka di dunia, pada hari itu Allah memenuhi permintaan dan keperluan, yang meminta tidak akan ditolak.

*Hari Jumaat adalah hari yang disunnatkan untuk meluangkan waktu untuk beribadah, ia mempunyai keistimewaan dibandingkan hari-hari yang lain.

*Solat Jumaat, salah satu kewajipan yang amat penting dalam Islam dan merupakan salah satu detik yang besar berkumpulnya kaum muslimin, lebih besar dari waktu – waktu yang lain kecuali waktu ‘Arafah.

Orang yang meninggalkan solat Jumaat kerana menganggapnya remeh dan malas, Allah akan menutup hatinya.

Diriwayatkan oleh Ibnu Amru ra, bahawa Rasulullah saw bersabda: “Setiap muslim yang mati pada siang hari Jumaat atau malamnya, nescaya Allah akan menyelamatkannya dari fitnah kubur”. (HR. Ahmad dan Tirmizi, dinilai shahih oleh Al-Bani).

Neraka jahannam dinyalakan setiap hari, kecuali hari Jum’at, sebagai penghormatan terhadap hari ini. (Zadul Ma’ad: 1/387).

Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda:

“Sebaik-baik hari selama matahari masih terbit adalah hari Jumaat, pada hari itu Adam diciptakan, diturunkan ke bumi, pada hari itu taubatnya diterima, dan pada hari itu beliau diwafatkan, pada hari itu kiamat akan terjadi, tidak ada satu – pun makhluk melata di muka bumi kecuali bersuara pada hari Jumaat dari mulai subuh sampai terbitnya matahari mereka takut (was-was) akan terjadinya kiamat, kecuali manusia dan jin. (HR. Abu Daud 1046, At-Tirmidzi 491, An-Nasa’i 1430) disahihkan oleh Arnauth dan yang lainnya.

Hadis Aus bin Aus ra, dia berkata: Rasulullah SAW bersabda:

“Siapa yang mandi pada hari Jumaat, kemudian bersegera berangkat menuju masjid, dan menempati saf depan kemudian dia diam, maka setiap langkah yang dia ayunkan mendapat pahala puasa dan solat selama satu tahun, dan itu adalah hal yang mudah bagi Allah”. (HR. Ahmad dan Ashabus Sunan, dinyatakan sahih oleh Ibnu Huzaimah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan